Home > Actueel > Laadpaal pompt bouwput in Utrecht leeg
18 april 2019

Laadpaal pompt bouwput in Utrecht leeg

Met een laadpaal kun je méér doen dan elektrische auto’s opladen. In Utrecht gebruiken ze laadpalen om diesel uit te sparen bij werkzaamheden. Fijn voor omwonenden, beter voor het milieu en nog goedkoop ook!
In de J.P. Coenstraat (Utrecht) vervangt de gemeente de riolering. Om dat te doen, moet doorlopend water weggepompt worden uit de bouwput. Normaal gebruiken aannemers daar dieselaggregaten voor. Die leveren veel fijnstof op, stank en geluidsoverlast. En diesel is nou niet bepaald milieuvriendelijk als brandstof.

 

De laadpaalexploitant en de aannemer sloten een elektrisch aggregaat aan op de laadpaal voor elektrische auto’s in die straat. Weg fijnstof, uitlaatgas, stank en geluid. En wat blijkt: duurzame elektriciteit kost hetzelfde als lage-accijns diesel!

 

Om dat mogelijk te maken, moest de paal wel nieuwe software hebben, en een verloopstuk op de stekker. De pomp gebruikt gemiddeld 1,9 kWh, in plaats van gemiddeld 0,6 tot 0,7 liter diesel per uur. De elektriciteit kost 1,9 kWh x € 0,27/kWh = € 0,51 per uur. Ter vergelijking: diesel kost 0,6 tot 0,7 L x € 0,77/L (goedkope tarief, “rode” diesel) = € 0,46 tot € 0,53 per uur.

 

De volgende stap is om de pompen ook intelligent te laten pompen. Dus terugschakelen als dat nodig is, en iets harder pompen als er volop elektriciteit is, bijvoorbeeld als de zon schijnt (zonne-energie) of het waait (windenergie). Zolang het grondwater in de bouwput maar onder een bepaald niveau blijft. Daarmee zou zo’n pomp ook kunnen bijdragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnetwerk. Over die stabiliteit lees je meer in het (gratis te downloaden) hbo-beroepenboekje van WATT?, in het interview met Emma van der Veen (TenneT).